Home | Företagande | Konsten att få kunderna att rekommendera dig

Konsten att få kunderna att rekommendera dig

By
Konsten att få kunderna att rekommendera dig

Eftersom förtroende och trygghet är några av de viktigaste faktorerna när vi väljer en leverantör är den absolut bästa marknadsföringen rekommendationer från nöjda kunder. När någon som vi litar på rekommenderar en aktör är chansen mycket stor att vi vänder oss till den personen och ber om att få bli kund.

Dina kunder rekommenderar dig gärna, men bara om du verkligen ger dem en anledning, säger Tomas Lydahl, som driver bolaget Word of WOW. Varje människa vill känna sig speciell och viktig och om du kan få dina kunder att uppleva det kommer de att älska att skryta om dig. Det finns många fördelar med kundrekommendationer, fortsätter Tomas: det är kostnadsfri marknadsföring, kunderna säljer dig så mycket bättre än vad du gör själv, du ökar din försäljning och – det bästa av allt – bakom varje ny kund finns det många fler.

Hur vanligt är det att kunder rekommenderar sina leverantörer?

Inte så vanligt som företagare och säljare tror, säger Tomas. Det krävs nästan att någon frågar kunden om just den produkten eller tjänsten. Du kan ju se på dig själv - hur ofta berättar du spontant om och rekommenderar något som du har köpt?

Varför rekommenderar inte kunderna?

Vi pratar generellt mer om leverantörer vi är missnöjda med än de vi är nöjda med. Vi förväntar oss att vi ska bli nöjda, så det finns egentligen ingenting att prata om. Men NÄR kunden får mer än den förväntar sig DÅ börjar den prata.

Så vad krävs för att få dem att vilja rekommendera?

För att få spontanrekommendationer måste vi ge kunderna bättre behandling än vad de får på andra ställen. Vi ska inte bara uppfylla deras förväntningar utan överträffa dem. Vi måste ge dem WOW! Men jag vet inte vad kunderna har för förväntningar, kanske du tänker nu. Nej, och det är där du måste börja – ta reda på varje kunds förväntningar när ni inleder ett samarbete eller inför varje försäljning. Om du inte har en aning om vad kunden har för förväntningar blir det väldigt svårt att överträffa dem.

Kan man aktivt få kunder att rekommendera?

Det går inte att pressa kunderna på rekommendationer, de måste komma naturligt, varnar Tomas. En rekommendation är något du förtjänar. Endast om kunden är lyrisk över dig och din service kan du drista dig till att be om en rekommendation. Då kan det vara läge att fråga ifall kunden känner fler som skulle vilja bli lika nöjda som han eller hon är just nu.

Tomas Lydahls bästa tips:

• Att ge bra service är inte medfött! Utbilda dina medarbetare regelbundet, i en ständigt pågående förbättringsprocess.
• Skapa en policy som säger att varje kund ska bli bemött med ett stort leende.
• Förmedla till varje kund att din högsta prioritet är att hjälpa till, oavsett om kunden köper eller inte.
• Tacka kunden med ett leende som är så genuint att kunden KÄNNER det!
• Försök att ta några minuter varje dag och ring upp kunder som nyligen har köpt, tacka dem för att de är dina kunder och kolla att de är mer än nöjda med köpet.
• Håll i åtanke att det är kunden som betalar ALLT du köper: boendet, bilen, semestrar, kläder och så vidare.
• Fråga varje kund hur den hittade dig. Ifall det var genom en rekommendation – hör av dig till den som rekommenderade dig och tacka.

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0