Home | Inspiratörer | Ditt varumärke är Du. Men vad är Du? Vad är ditt företag?

Ditt varumärke är Du. Men vad är Du? Vad är ditt företag?

By
Ditt varumärke är Du. Men vad är Du? Vad är ditt företag?

Man kan alltid undra hur andra uppfattar en och det är inte så svårt att ta reda på. Försök med att googla dig själv - vad ser du? Men framför allt, vad låter du dina kunder se?

För dig och ditt företags skull skulle du ge både parter en tjänst med att interagera med olika sociala medier, men du ska dock akta dig för vad som faktiskt kommer ut. I en intervju med Eva-Christin Arkenlund, kultursociolog och genusvetare, ger hon oss ett exempel på en misslyckad kommunikation med kunderna.

- Något jag fick höra på en föreläsning var ett exempel med en kille som körde en varubil från stort känt vitvarumärke, med företagsnamnet på bilen, och han höll på att tuta och räckte fingret mot alla, för att tränga sig fram i bilkön. Han marknadsför sitt företag genom att få alla att tänka spontant "där vill jag aldrig handla".

Med detta exempel talar Eva-Christin om att det är viktigt att tänka på vad man låter komma ut till kundernas beskådning. Framförallt är det viktigt att du kommer överens med din personal/ medarbetare om hur ditt företag ska se ut. Tänka på det minsta lilla, för vad du än gör, hur du än beter dig, kan det påverka din business. Tänk på de positiva sladdret, säger hon. Vad är det människor pratar om när du/företaget kommer på tal? Vad vill du att dem ska tänka och tala om?

- Vad är det du kan göra själv om du inte vill anlita marknadsförings- och PR-hjälp? Reflektera, reflektera, mina vänner! Likt en dagbok över vad du proppar i dig, fast vad du proppar i dig för kunskaper. Vad är det som gått bra respektive dåligt idag? Har jag lärt mig något utav en pressad situation? Har du förebilder så är detta guldläge att börja reflektera över vad det är som du fastnar för.

Eva-Christin säger att man ska se sina förebilder som ett stort smörgåsbord. "Allt det smaskiga, goda och unika med dessa ska du ta till dig av". För det verkar ju ha funkat för dem, inte sant?

"Vi föds inte som färdiga produkter" flikar Eva-Christin in med. Vi har hela livet på oss att välja ut alla egenskaper vi vill förbättra hos oss själva.

- Rannsaka dig själv. Försök utgå från att du ska vara stolt över de val du gjort för dig och ditt företag. Självfallet kan man inte undgå missar, men så länge du förstår och vet i dig själv att du gjorde vad du kunde, så är du medveten.

Kort sagt, lägg inte på någon konstlad affärskaraktär, som du visar utåt. Du ska inte behöva bli schizofren för ditt arbete. Du kommer längst om du är Du, avslutar Eva-Christin vår intervju med.

Av Jorun Göth, Mediaprogrammet

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0