Home | Inspiratörer | Hur tjänar man pengar på en blogg?

Hur tjänar man pengar på en blogg?

By
Hur tjänar man pengar på en blogg?

Det gör man inte. Man tjänar pengar på affärsmodellen bakom bloggen. Bloggen är marknadsföring för affärsmodellen. Facebook är marknadsföring liksom twitter, Linkedin, Pinterest, Stumbleupon, Youtube. All sociala media är kanaler för att marknadsföra din affärsmodell. Det är i affärsmodellen pengarna ligger.

Det senaste åren har webben blivit allt mer social och marknadsföring handlar om att vara social via webben, om att vara megasocial. För att driva trafik till en blogg krävs det att man är social i stor skala för att skapa förtroende och relationer till potentiella kunder.

Sökmotoroptimering (SEO) är, enligt många en grund och nödvändigt, men sökmotorerna blir allt smartare och kan avgöra om det sker interaktion på en blogg. Om en blogg har många kommentarer uppfattar sökmotorerna att bloggen är intressant inom sina nyckelord och rankar direkt högre i sökningar. Att vara social och driva dialog är grejen.

Annonseringa via facebook eller Google fungerade för ett par år sedan men nu har ögat hos användare vant sig vid var annonser är placerade och “hoppar över” informationen. Återigen att vara social, leverera det din målgrupp verkligen uppfattar som värdefullt är grejen i marknadsföring via webben.

Affärsmodellen, det du vill sälja, kan vara affiliate samarbete på en blogg. Affilliate betyder att du har annonser och/eller länkar på din blogg, webbutik eller sajt och när besökare klickar på annonserna och/eller köper så får du en kickback.

En annan affärsmodell är att du har en e-postlista som du skickar mejl till med värdefull information inom det du säljer.

En tredje affärsmodell är att du säljer informationsprodukter så som ex vis e-kurser eller e-böcker. Försäljningen gör du genom produktlanseringar via en blogg eller ett e-kurssystem med säljsidor och köpknappar.

En fjärde affärsmodell är webbutik. En butik med varor, köpkorg och köpknappar.

Anna Åberg är serieentreprenör sedan 1986. Älskar uppstarter och har startat upp ett antal företag i olika branscher. Bidrar till nyföretagande genom inkubatorn B.I.C Factory. Har grundat acceleratorn Leia Accelerator. Lever som digital nomad på Malta, södra Medelhavet och driver tillsammans med Ann Ljungberg och Ann Klefbohm e-kursen Digitala Affärsmodeller.

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0