Home | Kommunikation | Copywriterns bästa tips för effektiva och läsvärda texter

Copywriterns bästa tips för effektiva och läsvärda texter

By
Foto: Annika Kajblom Foto: Annika Kajblom

Att skriva en text är ingen konst. Men att skriva en text som fyller sin funktion, som berör som det är tänkt och som når önskat resultat kräver en del eftertanke, tid och energi. Men det är inte svårt!

Som med mycket annat handlar det om att ha fokus, sikte på målet och tydliga riktlinjer. Sedan är det bara att sätta igång. Följ min snitslade bana och din text kommer att bli hur bra som helst.

Definiera syftet.
Först av allt måste du ha klart för dig vad du vill uppnå med din text. Är syftet att informera om något, förmedla något eller åstadkomma något? Vill du få läsaren att tycka, känna eller göra något? I så fall vad? Ju tydligare syftet är för dig själv, desto mer målinriktad blir din text.

Fastställ din målgrupp.
Självklart kan alla ha nytta av din produkt eller tjänst - men du ska inte rikta din text till dessa alla. Välj ut den målgrupp som är allra mest intressant och potentiell och vänd dig till den. Vilka är de här människorna? Fundera över deras ålder, intressen, inkomst, attityd m.m. Tänk gärna ut en stereotyp som får bli representant för målgruppen: Lisa, marknadsansvarig, mellan 35 och 50 år, bor centralt i en lägenhet, inga barn, rätt så gott om pengar, tränings- och kostintresserad, läser mycket, går ofta ut och äter, morgontrött, byter ut sin telefon när en ny lanseras - och så vidare. Om du ser denna Lisa och hennes vänner tydligt framför dig blir det enklare att skriva en ändamålsenlig text.

Välj dina argument.
Om produkten eller tjänsten ligger nära dig kan du rådfråga dig själv: ifall jag funderade på att köpa en sådan här, vad skulle få mig på fall? Tänk kundnytta, känslor och resultat. De här argumenten ska också särskilja dig från konkurrenterna. Välj ett lämpligt antal argument utifrån hur komplex produkten eller tjänsten är. Men hellre färre riktigt bra än fler lite luddigare. Välj med omsorg och eftertanke för hädanefter är det dessa argument du ska luta dig mot så fort tillfälle ges.

Fundera över textens omfattning.
Hur omfattande får eller ska texten vara? Ifall det är din egen hemsida kan du ju i praktiken skriva hur långt som helst. Men gagnar det syftet? (Och nu lämnar vi allt som har med SEO att göra därhän.) Kommer texten att bli läst? Om du ska fylla ett uppslag i en tidning måste du kanske tänka ut en eller ett par punkter till för att hålla texten läsvärd ända till slutet. Men om du bara har ett visst antal tecken till ditt förfogande får du skala bort och välja ut det som är allra viktigast i just det sammanhanget.

Arbeta igenom texten, om och om ingen.
”Det här brevet har blivit längre än vanligt, för jag har inte haft tid att skriva kort”. Sagt av Blaise Pascal någon gång på 1600-talet och ett av mina favoritcitat. Inte bara är det förmodligen ännu viktigare att fatta sig kort idag utan vi upplever oss dessutom vara mer stressade och tidspressade. Att skriva ogenomtänkt, osammanhängande och omständligt går fort och lätt men att skala ner och skapa eleganta, träffsäkra och innehållsrika formuleringar tar tid. Ta dig den tiden.
• Undvik upprepningar av ord, använd synonymer och omskrivningar.
• Skippa allt överflödigt, irrelevant och ovidkommande. Var kritisk!
• Tänk dig ett flöde av text, som ett rinnande vatten. Den ena meningen ska leda till den andra i en logisk följd – utan förvirrande och störande tillbakahopp och sidospår.
• Trolla bort onödig text genom att använda bisatser och exakta adjektiv. Med ett enda ord kan du radera en hel mening. Det finns så många bra ord – använd dem!
• Skriv inte som du talar utan hitta ett skrivspråk som passar dig. Fullkomliga satser med punkt och komma på rätt ställe.
• Undvik för guds skull särskrivningar. Tycker du det är svårt så säg orden högt för dig själv. Sitter de ihop eller inte?


Istället för att bara skriva en text, tänk att du ska skapa ett litet konstverk: stiligt, fullkomligt i sin egen helhet och i alla avseenden anpassat efter sammanhanget. Med en adekvat inledning och en avslutning som på något vis rundar eller knyter ihop.

Det finns inga rätt eller fel, det finns bara mer eller mindre läsvärt.

 

Malin Hankin driver företaget HankinCopy

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0