Home | Krönikor | Sociala eller Osociala medier?

Sociala eller Osociala medier?

By
Sociala eller Osociala medier?

Många gånger när jag pratar mig varm om sociala medier och dess positiva inverkan på relationer, nätverkande, affärer och spännande förfrågningar så möter jag motargumentet ”Jamen det är ju ingen som ser eller läser ändå”. FEL! Säger jag. Människor ser.

Faktum är att den största massan som rör sig i sociala medier hör till ett litet släkte som jag döpt till ”Jag såg det på facebook”-människorna. Du har säkert ett helt gäng av dessa i din omgivning. Det är de personer som du träffar med jämna mellanrum och som alltid säger ”Ja, det såg jag på facebook”, angående en händelse i ditt liv. Själv hade du knappt hade en aning om att de hade ett facebookkonto, än mindre att de någonsin var inloggade. Ändå verkar dessa människor finnas närvarande i de sociala medierna 24/7, om än i det tysta, för de har minsann aldrig missat en enda statusuppdatering du gjort.

Situationer som dessa gör mig alltid lika frågande. Bygger inte sociala medier på att man är just social? Är inte hela behållningen med till exempel facebook och twitter att man interagerar med varandra? Framgång med sociala medier i alla dess former handlar enligt mig om att våga ta för sig där ute på webben. Gilla statusuppdateringar, kommentera inlägg, skicka vänförfrågningar till nätverkskollegor och affärsbekanta, kommentera blogginlägg, retweeta tweets som du tror andra också kan ha behållning av och dela med dig av kunskap och tankar. Om du jobbar aktivt och genomtänkt med dina sociala kanaler på webben kan jag lova att du kommer få en helt ny dimension av det än att enbart iaktta andras konversationer. Spännande uppdrag, förfrågningar, stärkt varumärke och bra PR är fina bonusar som också kommer på köpet.

Förra månaden kom drygt halva mitt företags omsättning från jobb jag fått tack vare att jag varit aktiv i sociala medier på olika sätt. Så den som säger att en aktiv närvaro på webben och i sociala medier inte kan leda till konkret business, den har fel enligt mig. Även om det ibland känns som om du skriker rakt ut i tomma intet när du bloggar eller twittrar, så ser verkligheten i de allra flesta fall inte ut så. Människor ser, hör och minns otroligt mycket mer än vi tror. Trots att många inte är särskilt frekventa när det kommer till att kommentera eller ”gilla” det du gör, så kan det ändå vara just de personerna som lyfter på luren och ringer upp dig och erbjuder dig jobb, uppdrag eller PR-möjligheter nästa gång! . Så sitt inte bara där och scrolla i flödet. Använda sociala medier till det de fungerar bäst som – att vara social i!

 

Pauline Eriksson
Frilansjournalist, föreläsare och författare som debuterar med fackboken ”T a steget till eget – handbok för unga entreprenörer” september 2012. Bloggar på http://bloggar.nwt.se/pauline om ungt entreprenörskap.

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0