Home | Nätverkande | Mingel och event | Så skapar du eminenta event

Så skapar du eminenta event

By
Så skapar du eminenta event

Elvira är en driftig affärskvinna utan dess like, som utstrålar ödjukhet och vänlighet i alla sammanhang. De man främst finner henne i är FB-mingelevent samt i hennes butik i Lund. Vi fick chansen att ta del av hennes erfarenhet och kunskap kring event.

Grattis till succén med FB Malmö-mingeln som du har ihop med Eva-Christin Arkenlund. Hur började historien kring dessa?


En liten gemensam lunch i januari 2011 skapade ringar på vattnet och blev en framgångsrik populär succé för alla som nätverkar på Facebook och som vill lära känna varandra även IRL!
Berättar Elvira, hon fortsätter Från att ha varit 18 kvinnor och män, är det nu över 100-talet som anmäler sig att få vara med på glädjefulla lunchevent första fredagen i varje månad som det anordnas i all enkelhet.

Detta visar att människan vill träffas IRL, vill interagera och mötas öga mot öga för att se varandra le! 
Nu är det till 98 % företagare och näringsidkare som träffas, men luncheventen är öppna för alla som vill komma och träffas även utanför nätet. Människor vill lära känna sina eventuella kunder IRL, lära känna människan bakom en profil/presentation – se det där personliga varumärket IRL innan man känner tillit att skapa en närmare kontakt för att göra affärer ihop, eller anställa någon.

Ja, FB Malmös lunchmingelevent är en guldgruva för både företagare, tjänstemän och arbetssökande eftersom de här har en otroligt fin möjlighet att lära känna och presentera sig för varandra, samt använda oss som är arrangörer som referens om man kommer kontinuerligt, samt även lärt känna oss på Facebook och nätverkat där. Det är en win win situation!



Elvira driver främst konceptbutiken I-MAGÉ OF PR i Lund, hur går detta ihop med FB-minglet kan man fråga sig?

Elvira svarar att för henne handlar allt om helheten, att vara kreativ på beställning i allt man gör är något som hon lärt sig tack vare sin kunskap och kompetens. Jag är extrem målmedveten med stark vilja och driftkraft därför allt ser jag som utmaning, mer erfarenhet jag har desto starkare känner jag mig. Jag har alltid jobbat med människor och min största önska är att både inspirera, sprida glädje, förmedla nya kontakter. Min ambition har alltid varit att arbeta fram rätt image, sälja bra idé och man får absolut inte vara rädd för att påverka andra människor och det gäller både mitt engagemang i min konceptbutik som FB-minglet, berättar Elvira.

Du använder även event i konceptbutiken, känner du det som en viktig del av marknadsföringen?


- Absolut, personliga möten är avgörande för att bygga starka och långsiktiga affärsrelationer, eftersom vi satsar otroligt mkt på personlig service skapar vi härlig atmosfär i butiken under våra event där kunden är ännu mer i fokus. Under våra event brukar vi anlita catering firma, bjuder på bubbel, fina erbjudande och minglar i butiken. Det uppskattas verkligen av kunder och skapar mer personligt engagemang.



Med denna blandade erfarenhet av event undrar man vad hon upplever vara de viktigaste ingredienserna för ett lyckat event.

Leverera över förväntan, är Elviras första tanke. Det finns alltid syfte med event, man ska alltid tänka på vilken målgrupp och budskap man vill förmedla. Det är väldigt komplex att genomföra event därför gäller det att samordna alla nödvändiga resurser i form av alla inblandade människor, utrustning, foto och film, journalister, ljud och ljusexperter, konferencier, förklarar hon och fortsätter Idag nästan allt handlar om upplevelser, trender, mode, shopping därför ska man aldrig kompromissa med detaljer och flöde av intryck som gör att kunder väljer att komma tillbaka gång på gång efter lyckat event. 


Tror du, Elvira, event som del av marknadsföring fungerar bara för vissa branscher eller skulle man kunna appellera dem på alla?


- Jag tycker att event fungerar i stort sätt i alla branscher men man ska alltid tänka på vad är det för budskap/syfte man vill förmedla därför ska man alltid anpassa olika resurser på allra bästa sätt ur kvalitets-, kostnad- och tidspunktsaspekten. Svarar hon.

Jag upplever att Elvira verkar ha varit med om många event, både som hon själv skapat, men även som hon varit gäst på. Av de som kommer främst i åtanke hos Elvira kan man undra vad det var som gjorde dem lyckade eller kanske misslyckade?

Hon förklarar för mig lyckat event handlar om upplevelse, slutresultat och att kunden vill återkomma. Det är oftast inte priset på produkten eller tjänster som är de viktigaste, det är just hur man behandlar kunder som är avgörande, och det gäller även event, man ska alltid sätta kunden i fokus. Med tanke på att marknaden förändras hela tiden måste man hela tiden vara kreativ i allt man gör och följa trender.



Elvira, hur har du kommit dit du är idag? Har din karriär känts som att den har en tydlig röd tråd eller drar den åt olika håll?

- Det fantastiska med mitt liv är att jag ser alltid möjligheter och utmaningar i allt jag gör och som jag skapar. Min största prioritering är att både jag och mitt företag ska utvecklas och fortsätta att växa, det är faktiskt A och O. Trots hårt jobb, ständig press och vissa svårigheter älskar jag och verkligen brinner för mitt jobb. Jag har mitt jobb hela tiden med mig, det blir som en livsstil. Jag ser alltid till helheten. Jag ser potential i allt jag gör. Jag är väldigt konsekvent och tydlig med hur mitt företag ska se ut, hur mitt varumärke ska förvaltas och hur butiken ska se ut är också en viktig del i konceptet. Det gäller att ha modet, passion, kompetens och motivation för att förverkliga sina drömmar och visioner. Jag brukar säga att det finns inga genvägar ditt det är värt att gå, därför måste man göra egen plan och ägna sig åt den och ha alltid positiv attityd.


Frågan är nu var kan man vänta av FB Malmö-projekten framöver? Vilka ambitioner har Elvira och Eva-Christin?


Elvira berättar att det finns ett syfte med våra FB Malmö projekt att sprida massor med glädje, utbyta affärsideér, utöka vårt kontaktnät, mingla, ser möjligheter som att ta nya kontakter, träffa en ny arbetsgivare, en ny samarbetspartner, en ny vän, därför hoppas vi att vi kommer att växa och ger möjligheten för alla att trivas, skapar möteskoncept man minns, ger flöde av intryck och förtroende.

Nu för alla nyfikna på branschen; Vilka tips skulle du ge till de som jobbar med event, vilka fällor bör man undvika, vad bör man verkligen inte missa enligt dig?


- Man får absolut inte missa syfte/mål med alla event, därför är det väldigt viktigt att informera alla inblandade. Börjar hon och förtydligar Att genomföra och planera event är inte lätt uppgift, därför är det ytterst viktigt att ha kontroll på kostnader, resurser, tidsplan. Man ska alltid tänka igenom hur man ska marknadsföra event, det senaste är att använda sig av sociala medier när man gör inbjudningar, annonsering. Det som är också väldigt viktigt är att man ska alltid göra uppföljning efter själva events har genomförts.

 

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0