Home | Personligt varumärke | Bygg ditt eget personliga varumärke

Bygg ditt eget personliga varumärke

By
Bygg ditt eget personliga varumärke

Elaine Breske Hirscher är regionchef på Vectura Consulting AB. 2010 började hon att medvetet bygga på sitt eget varumärke. Bland annat skriver hon krönikor på karriärsajten Dagens Möjligheter, bloggar på elaineatcquence.com och håller kurser i och föreläser om projektledning, ledarskap och kommunikation. Elaine utnämndes 2011 till Årets bekräftare i Metro.

Vad innebär ett personligt varumärke?
Ett personligt varumärke beskriver vem man är och vad man står för och framförallt hur man blir uppfattad av omgivningen utifrån den bild man förmedlar. Att skapa ett starkt personligt varumärke handlar om att öka sitt förtroendekapital, något som kan vara minst lika viktigt som exempelvis att ha rätt utbildning och CV idag.

Förut var det mest företag och kändisar som fungerade som varumärken men idag verkar det vara något som alla och envar rekommenderas att tänka på, varför är det så?
Det är något som ligger i tiden: förr levde vi ett kollektivt samhälle numera är det mer individualistiskt vilket jag tycker är en positiv utveckling: Man ska vara stolt över den man är och våga tala om det.

Vad bör man tänka på?
Alla har ett personligt varumärke oavsett om man vill eller inte och antingen styr man den bilden själv eller låter andra och  slumpen göra det, jag föredrar det förstnämnda. När det gäller bilden man ska förmedla tycker jag man bör hålla sig till verkligheten och inte försöka konstruera en önskad bild. Fokus bör ligga på det positiva men det kan vara bra att även ta med nackdelar för att visa en nyanserad bild kring vad man är bra på, det är mer förtroendeingivande.

Hur bör man kommunicera?
På alla tänkbara sätt, det är bara kreativiteten som sätter gränser för vad man kan göra för att synas och nå ut. Välj de sammanhang som passar bäst för de mål du har med det du vill åstadkomma: Muntligt, skriftligt, nätverka... ett bra sätt är att använda sig av sociala medier; exempelvis Facebook, LinkedIn eller Twitter, etc. Om man är aktiv på mer än ett ställe är det viktigt att tänka på att det måste finnas en röd tråd överallt, man ska aldrig säga en sak på ett ställe och sedan ge ett annat budskap på ett annat.

Vad bör man undvika när det gäller byggandet av sitt personliga varumärke?
Du bör leva som du lär! Gör det du säger och ljug inte utan var tyst om du inte kan stå för det du tänkt säga eller göra. Det är jätteviktigt! Och tänk efter före men med det menar jag inte att man inte ska kunna prata och göra bort sig (fast det beror förstås på vilket varumärke man vill bygga, det finns ju bloggare som har blivit framgångsrika på att inte tänka efter före).

Många känner att det kan vara svårt att få tiden att räcka till, hur gör du för att hinna med allt?
Det gör man inte alltid, i perioder har man sämre med tid och då brukar det vara uppskattat om man meddelar detta, det brukar uppskattas: kommunicera då gärna genom sociala medier eftersom man på köpet då även syns för andra. Ett tidsbesparande tips är att koppla ihop sina olika sociala nätverk så man bara behöver skriva på ett ställe men att det syns även på de andra.

Du talar ofta om vikten av att ge beröm, är det något som du anser viktigt att använda sig av även då det gäller att bygga sitt personliga varumärke?
Det är lätt att fokusera på de dåliga sidorna, det verkar vara något mänskligt men jag tycker att vi ska försöka vara mer positiva. Beröm är en av de bästa formerna av bekräftelse och det är något vi alla tycker om och uppskattar men ger alldeles för lite av, så visst tycker jag att lovord är bra att använda sig av även när det gäller byggande av sitt personliga varumärke.

Hur lång tid ska man räkna med att det tar att bygga upp sitt personliga varumärke?
Det beror ju på vad som är syftet men för en vanlig människa skulle jag vilja säga att man får räkna med att aktivt arbeta på det mellan ett halvår till ett år innan man blir uppmärksammad på en något bredare front. Jag själv började 2010 och jag har som mål att 2013/2014 vara riktigt etablerad. I övrigt är varumärkesbyggande något man håller man på med hela livet, i takt med att omgivningen liksom du själv förändras behöver det underhållas för att ligga i takt med tiden.

Något avslutande råd?
Anlita gärna en coach, det är nyttigt. Det hjälper till att se saker med nya ögon, det är lätt att bli ”hemmablind”.

 

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0