Home | Sociala medier | Facebook – en källa till träningsmotivation

Facebook – en källa till träningsmotivation

By
Jacqueline Kothbauer / Foto Anton Östlunds www.antonostlundphoto.com Jacqueline Kothbauer / Foto Anton Östlunds www.antonostlundphoto.com

Har du tappat motivationen i träningen eller fastnat i den bekväma soffan?

Då kanske sociala medier hjälpa dig att komma på fötter igen. Det tror Jacqueline Kothbauer, föreläsare, författare och konsult inom personligt varumärke och sociala medier. Hon startade sidan Fitnessbabe på Facebook för att motivera och inspirera andra till träning och bättre hälsa.   

Jacqueline Kothbauer räds inte att ha många bollar i luften och brinner försociala medier. Hon åker land och rike runt och håller föreläsningar om hur man skapar sitt eget varumärke, hon driver bloggen Mediababe - vem är du och varför ska jag bry mig och har författat boken med samma namn. Mediababe – nio steg till spännande jobb och nya kunder.

Du använder FB och sociala medier som motivation till träning. Varför?
– Jag har haft det relativt enkelt för mig under min uppväxt när det kommer till att finna motivation till att träna och idrotta. Jag är uppvuxen i en idrottande familj och med bra och sund mat. Så motivationen har aldrig varit några problem, den har alltid funnit där. Att fortsätta träna när kroppen blir äldre och livet fylls av krav är en utmaning. Därför är jag tacksam för att min uppväxt gjort det så självklart, säger Jacqueline Kothbauer.

Jacqueline berättar att hon alltid varit medveten om hur hon ska göra för att må bra. Träning och hälsa, bra och dålig mat. Det är hennes livsfilosofi.

– Jag satsar mycket på RAW-food och grönt när jag äter och det är absolut något jag kommer utveckla att i framtiden. Men framför allt vill jag få människor att behålla motivationen till att träna och inte tappa fokus. Det gäller att ha ett mål. Att känna det meningsfulla med att svettas och slita. Det är viktigt oavsett vad man gör i livet. Är ditt mål att komma i form och tappa några kilo eller komma tillbaka till träning efter en graviditet? Ja, då kanske det inte räcker med att se en bild på en övning man ska göra.

Vad ska man göra då? 
– Har du inte tillräckligt med självdisciplin för att sätta på dig skorna och sticka ut och springa ensam är det viktigt att ha ett mål. Något som brottar ner lättjan och gör dig glad, stolt och välmående. Den sociala biten kan underlätta träningen. Någon eller några som motiverar, peppar dig att nå din målbild, och gör det svårare att svika sig själv genom att ge upp. Därför startade jag FB-sidan Fitnessbabe. Där jag dels ger råd och tips inom området träning, kost och hälsa som jag hittar i böcker, tidningar och sajter. Jag har också satt upp ett mål att träna 100 pass mellan den 1 augusti och den 31 december, vilket blir sammanlagt 4 pass per vecka. Mina vänner och deras vänner ska kunna hitta motivationen på sidan genom mina tips och inlägg. Och även att andra också ska gå med och sätta mål, att köra 100 träningspass mellan dessa datum, säger Jacqueline.

Är vi dåliga på att motivera varandra?
– Om man ska hårddra det hela, säger Jacqueline, är det oftast kvinnor som är dåliga på att motivera varandra och prestera maximalt på träning. Oftast tycker vi att det är obehagligt att pressa sig själv till det yttersta och känna smärta i samband med träning. Jag var på en träningsresa i oktober där artisten Kayo var en av instruktörerna. I diskodansen säger hon: ”Tjejer, bara ha kul, ingen prestation och inga krav nu, okej?” sa hon till oss. En manlig instruktör hade aldrig gjort så. Det är en bild kvinnor blivit matade med länge – att lyssna inåt, var rädd om sig själv och undvika press och stress. Det är givetvis viktigt, men träning som ger resultat kräver att man kämpar och ger järnet. Då får man mjölksyra i musklerna och det gör ont.

– Paulo Roberto sa en gång; har man svårt för träning och tycker all träning är smärtsam, jobbig och svettig, sluta tänk, gör bara! Är målet att springa klockan fem varje morgon. Tänk inte, gör det bara. För om du börjar tänka; usch det är så jobbigt. Nej jag struntar i det, så sviker du dig själv. Sluta tänk, gör det bara, säger Jacqueline bestämt.

Vad händer när du nått ditt mål? 
– Jag kommer absolut inte sluta motivera människor efter den 31 december. Då kommer jag sätta upp ett annat mål och även fråga lite bland mina vänner på sidan vad de vill efter detta. Kanske mer fokus på hur man kan kombinera bra kost med träningsmålet. Men jag har också planer på att det ska kunna utvecklas till en träningscommunity eller en tidning. Allt är möjligt, säger Jacqueline. 

Vad finns det för nackdelar med sociala medier eller sidan som du har märkt?
– Att det känns skamligt att erkänna för den som sackar efter eller har gett upp. Flera av dem har mejlat mig privat. Oftast är det sjukdom, som kanske är resultatet av att man ha gått ut för hårt. Eller kombinationen av hög träningsdos och hög arbetsbelastning. Den har drabbat mig själv. Då är det svårt att få den mentala orken som krävs för att kunna träna säkert utan att skada sig. Att gå ut och erkänna det inför alla andra är svårt. I förlängningen kan det leda till att träningsmotivationen sänks istället för höjs av sociala medier. Å andra sidan kan det vara de tuffa stunderna och utmaningarna som ger den mest värdefulla feedback. 

Hur då?
– Jag fick ett mail för ett tag sedan av en tjej som fött barn och hon ville inget annat än hitta tillbaka till formen igen. Hon frågade mig hur hon skulle göra. Jag lade ut detta som ett inlägg på sidan och vips så kom det en massa feedback från alla andra, det kunde vara tips om träning, pepp, videos på YouTube. Det var helt otroligt att se hur engagerade alla blev, säger Jacqueline. 

Vad är viktigast med ditt engagemang för träning på Facebook?
– Det viktigaste är att hjälpa andra att hitta sig själv och sin självkänsla. Jag vill vara där och skapa en Community, en så kallad digital gemenskap runt ett ämne. I det här fallet finns här flera instruktörer och personliga tränare som medlemmar. För den som vill finns chansen att hitta träningsupplägg, ge tips och råd för att hitta motivation till träning. Medlemmarna skapar en relation till varandra och får så mycket tillbaka. Media i vår tid är ju ett möte mellan människor och en chans att utveckla dig själv, säger Jacqueline Kothbauer.

Av Carina Berglund, journalist som bland annat driver gillasidan Passion for fitness på Facebook

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0