Home | Sociala medier | Så får du fler gillare på din facebooksida

Så får du fler gillare på din facebooksida

By
Jacqueline Kothbauer - Mediababe Jacqueline Kothbauer - Mediababe

En kommunikatör på ett stort bolag frågar hur många gillare de kan få på sin Facebooksida som lanseras i höst. Svaret beror på tre saker:

1. Exponering

2. Värde

3. Viral aktivitet

Exponering
Hur får någon reda på att ni finns på Facebook? Stora kända varumärken har en fördel i att människor alltmer använder Facebook för att hitta saker. Vi använder 'sök' och letar efter ICA. Även om de inte hade annonserat att de satt upp en Facebooksida hade folk hittat den. Ju flitigare de berättar om det på sin hemsida, på skyltar i butikerna, i sin reklam, på kvitton man får av kassörskan med flera, desto fler gillare desto snabbare.

Värde
Vanligen är loggen fri och vem som helst kan läsa allt som står på en Facebooksida. Det är ungefär som att köpa en tidning. Det kan jag göra när jag vill, så varför skall jag ta en prenumeration? Jo, för att jag inte vill missa något. Först när innehållet på Facebookssidan är så värdefullt att målgruppen inte vill missa något, DÅ finns det anledning för dem att bli gillare. Låt därför målet i antal gillare matchas av din innehållsstrategi. Vill du ha många gillare bör innehållet ge publiken något som hjälper dem lösa problem, ger dem fördelar och/eller är underhållande. En Facebookssida som mest innehåller reklam finns det ingen anledning gilla.

Viral aktivitet
För att en besökare skall dela en text, bild, statusuppdatering, ett blogginlägg med flera måste den ha ett värde. Så att hon eller han blir en cool jultomte som uppskattas av sina vänner. De som får tipset. För att skapa stark spridning bör besökaren ha möjlighet att ge presenten ett personligt avtryck. BäcknBauer hjälper hotell och restauranger att ge smakprov på upplevelsen de erbjuder med hjälp av film.

Ett sätt att lansera en film är att ge besökaren på en Facebooksida möjlighet att tävla om en hotellvistelse genom att skicka filmen till sina vänner och berätta för dem vad hon eller han skulle vilja uppleva. Och uppmana dem att replikera. "Vad skulle du göra om du fick en lyxhelg i Köpenhamn o bo i bästa sviten?". Samtalet blir genast personligt genom att handla om vännerna och deras upplevelse, inte hotellrummet. Samtidigt är rummet en väsentlig del av konversationen, som triggar deras fantasi. Det virala elementet uppstår när kommunikationen tas över av deltagarna.

Jacqueline Kothbauer
Föreläsare och konsult inom social media pr and content marketing
Författare till boken Mediababe - nio steg till framgång med hjälp av media.

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0