Home | Sociala medier | Små företag är de största vinnarna i de sociala medierna.

Små företag är de största vinnarna i de sociala medierna.

By
Små företag är de största vinnarna i de sociala medierna.

Sociala medier, kan det vara något för en småföretagare? Jag hade själv mina funderingar när jag tog steget att bli egen företagare för tre år sedan. Jag hade i och för sig tjuvstartat genom att börja skriv på min blogg Ulrika Gabriel Coach & Inspiratör något halvår innan. Tanken från början var att samla min kunskap för mig själv i första hand. Jag hade också en förhoppning om att jag skulle kunna inspirera några läsare framöver.


Innan jag själv började skriva blogg hade jag aldrig någonsin publicerat någon text på nätet. Inte heller hade jag läst en enda blogg tidigare. Det var en helt ny värld jag gav mig in i. En värld som gav mersmak. Det visade sig att det var ett fantastiskt sätt att få nya kontakter, vänner och inte minst en massa ny kunskap och därtill en hel hoper nya kunder. Det fanns inga begränsningar.

Det finns inga begränsningar! Nu har drygt tre år gått och jag har cirka 700 visningar per dag. Inget att jämföra med giganterna på området, men tillräckligt för att bloggen ska kunna generera både reklamintäkter och inte minst nya kunder.

Min blogg är min reklamplats i cyberrymden. Likaså är min sida på Facebook, som också är ett mycket bra sätt för mig som småföretagare att marknadsföra mig på nätet. Bloggen bli mer innehållsrik, där finns utrymme för att bygga varumärke och gå in djupare på olika områden. Facebook är mer direkt och snabbt. För mig kompletterar de varandra mycket bra.

Forskning har visat att just småföretagare har mycket att vinna genom att använda sig av de sociala medierna. Vi lever i ett ”google-samhälle”, vilket innebär att när vi funderar över något, en händelse, en produkt, en tjänst, ett företag osv. då googlar vi för att snabbt få information. Om du som företagare använder dig av de sociala medierna som exempelvis kan vara:

• Hemsida
• Blogg
• Facebook
• Twitter
• Youtube
• My Space
• Flickr

Frågor att ta ställning till
Vad får dina eventuella kunder för information om dig?
Är den relevant?
Syns du tillräckligt?
Visar du upp en bild av dig själv/ditt företag som du vill att andra ska få se?

Om du inte är nöjd med din googling ska du absolut fundera på hur du kan använda dig av sociala medier för att marknadsföra dig och förmedla ditt budskap. En hemsida kanske ditt företag redan har. Då är det dit nyfikna hittar när det söker information. Det är viktigt att hemsidan är aktuell och inte innehåller några felaktigheter. Om du har möjlighet att koppla en bloggfunktion till din hemsida, så kan det absolut vara värt att fundera på. En hemsida i sig genererar inte så många träffar på google då innehållet är statiskt.

En blogg däremot kommer att generera mera träffar ju mer du skriver. Om du inte har en hemsida eller inte har möjlighet att lägga upp en bloggfunktion på din befintliga hemsida kan du överväga att start en blogg på någon annan plattform. Att starta upp och driva en blogg idag på de olika plattformar som finns är relativt enkelt då det har blivit mer och mer användarvänligt. Du behöver inte ha några djupare kunskaper i programmering, HTML-kodning osv. utan det räcker med att du kan skriva en text i en befintlig textruta och importera bilder.

Ett annat alternativ är att skapa en sida på Facebook för ditt företag. Som företagare ska du inte starta en personlig sida, utan det ska vara en sk. ”gillasida” dit vem som helst kan hitta och där du inte behöver bli accepterad som vän för att kunna kommentera. En facebooksida är som sagt ”snabbare” då du kommunicerar genom korta inlägg. Det gäller dock att vara aktiv och interagera med andra på Facebook för att sprida din sida vidare.

Är de sociala medierna främmande mark för dig? Låt inte det hindra dig. Ge dig ut i cyberrymden och spionera på andra bloggar, facebooksidor, Youtubeklipp eller annat som kan vara av intresse. Notera hur andra gör. Kan du göra likadant? Eller ännu hellre kan du göra på ditt sätt?

Då de i de sociala medierna är ett enormt flöde gäller det att på ett eller annat sätt sticka ut. Att vara äkta och trovärdig är så klart viktigt för ett företag, men frågan är också vad du kan göra för att skilja dig åtminstone något från mängden?
Du har inget att förlora – bara massor att vinna. Lycka till!

 

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0