Home | Sociala medier | Du är ditt varumärke

Du är ditt varumärke

By
Du är ditt varumärke

Ilse Svensson de Jong som är specialist på internetmarknadföring började använda facebook som privatperson men rätt snart övergick syftet mer till att bli professionellt.

 Idag använder  hon  facebook  uteslutande som marknadsföringsplattform för att bygga sitt varumärke och för att sprida sin kunskap.

– Ditt personliga varumärke är överallt, DU är ditt varumärke! Vad om din Facebook profil är det du kommer att få dina jobb och uppdrag genom?, säger Ilse.
 
För Ilse Svensson de Jong handlar facebookandet om en möjlighet att utbilda, att ge tips och hjälpa andra. Hon har bland annat gillasida för sociala medietips och menar att om hon skulle tipsa genom exempelvis en bok så kan det på ett sätt begränsat medan facebook tillåter interaktivitet och ett obegränsat utrymme för exempelvis tips.

– Sedan är det lätt att hänvisa till facebooksidan då jag träffar människor i olika situationer, berättar hon.

Att så många finns på facebook idag förvånar inte Ilse som ser beteendet som en naturlig utveckling av internetbeteendet i kombination med behovet av nätverkande. Hon menar att det alltid finns ett val att antingen blunda eller delta, men att de som inte är på facebook idag ändå ständigt matas med referenser från detta forum.

Även om utvecklingen till vårt facebookbeteende kan ha naturliga förklaringar så är det ändå användarvänligheten som varit avgörande för facebooks framgång, det är Ilse övertygad om. Att facebook är ett av de bästa verktyg hon upplevt är ingenting hon hymlar om, men hon ser även att facebook kommer att begränsa oss i framtiden.
 
– Vi kommer att äga våra egna communities framöver, nu samlar vi på oss kontakter och information på facebook och sedan går vi vidare med egna communities, säger hon. Där kommer vi att sammankoppla webbtv, webbradio, online magasin och nätverk. Ytterligare en aspekt som Ilse tror kommer att leda till ett större behov av att nätverka online är att våra yrkesroller blir allt mer mobila.

Ilse Svensson de Jongs tre tips för hur kan du använda facebook för att få bra förutsättningar att hänga med i utvecklingen mot privata communities:

– börja lyssna och hitta förebilder

– börja kommentera

– börja göra dina egna inlägg

Ilse Svensson de Jong är en av inspiratörerna som är med i Petra Liuskis och Nina Jansdotters kostnadfria bok
Facebooka smartare som kan läsas på följande länk:

http://np.netpublicator.com/netpublication/n82332783

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0